Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Porodnice, porod, tak to se rýmuje...

Do kavárny chodíme na kávu. V obchodě obchodujeme. V cukrárně doplňujeme cukr a v pivovaru se vaří pivo. V pekárně se peče a do porodnice se chodí porodit. Jen se mi nějak nerýmuje nemocnice, protože si nejsem stoprocentně jistá, jestli se tam chodí pro nemoc nebo s nemocí. Já jsem si jednou z nemocnice přinesla domů salmonelózu...

Poprvé jsem rodila na počátku osmdesátých let. Bylo mi lehce přes dvacet a průběh překotného porodu mě těžce překvapil. Svého prvorozeného jsem nevyklopila mezi sanitkou a porodním sálem jen díky zkušené tchýni. Tato dobrá žena mi při odjezdu z domova vrazila mezi nohy froté osušku velikosti metr na dva. Odtékala mi totiž plodová voda a venku byl únor. Takový ten pravý únor našeho mládí se spoustou sněhu a teplotami klesajícími pod dvacet stupňů (mínus).

Cestou ze sanitky na oddělení jsem se kolébala jako kachna a osušku včetně hlavičky svého potomka si přidržovala v rozkroku. Vše dobře dopadlo. S pomocí řidiče sanitky jsem došla na porodnici, kde mě rovnou usadili na porodní křeslo. Ani jsem se nestačila rozkoukat, párkrát jsem zatlačila.

"Áááá, je to chlapeček, maminko," v té chvíli se z holky, studentky stala maminka.

Svého potomka jsem zahlédla jen jedním okem, když ho sestra přehozeného přes dlaň, s plandajícíma nožičkama a ručičkama odnášela neznámo kam. Chvilku jsem ještě slyšela jeho řev a pak už nic. Bála jsem se zeptat, kde dítě je a tak jsem jen čekala.

Na koze jsem si ještě dvě hodiny poležela, než mě převezli na pokoj. Sedmilůžkový. Byla to taková noclehárna pro čerstvé matky. Všechny byly bez dětí a pospávaly. Nesměle, potichu jsem špitla: "Dobrý den." 
"Aauuu!" hned na to jsem zařvala. Zaskočilo mě, že ještě není konec bolestí.

Každé tři hodiny, ve dne i v noci, přijížděla sestra s vozíkem, kde ve dvou patrech byly vyskládané, z plna hrdla řvoucí, housenky. Nám novopečeným matkám, jakmile jsme  zaslechly pláč miminek, začalo z prsů odkapávat teplé mléko na růžové nemocniční košile. Protože děti i matky byly označeny stejným číselným kódem, nemohlo (snad) dojít k záměně. Sestra, která si vysloužila přezdívku Gestapačka (všechny do jedné jsme se jí bály), rozházela housenky, které si byly podobné jako vejce vejci a řvaly všechny v C-dur, po postelích. Občas jsem měla co dělat, abych svého novorozence včas chytila.

Měla jsem velké štěstí na ubytování. Byla mezi námi jedna. Starší, tipovala bych ji na třicet. Ano, tak stará! V porodnici byla potřetí. Tato zkušená matka byla penězi k nezaplacení. Jen, co připojila svého potomka na mléčnou žlázu, rozhlédla se kolem a rozdávala rady. Přesně to jsme potřebovaly.

Když jsme děti nakojily, vyzvala matku, která obývala lůžko těsně u dveří, aby obhlídla situaci. Měla za úkol zjistit, zda je čistý vzduch. Když si Gestapačka dávala s ostatními kafe na sesterně, šly jsem na to. Své vlastní děti jsme rozbalily, překontrolovaly jim končetiny, spočítaly prstíky a s láskou se s těmi bezbrannými uzlíčky pomazlily. Pak jsme je zase zabalily do housenky, a když sestra přijela s vozíkem aby naházela novorozence nazpět, dělaly jakoby nic.

Ve středu byl návštěvní den. Dostavili se všichni tatínkové. Někteří měli kruhy pod očima a našli se i tací, kteří se motali, nekoordinovaně pohybovali končetinami a nebylo rozumět, co říkají. Kolem nich se táhl odér putyky.

Přesně ve třináct hodin jsme všechny čerstvé matky nastoupily v erárních županech na schodiště. Pro matky bylo vyměřeno schodiště nahoru, pro tatínky to stejné, ale dolů. V meziprostoru byly zamčené vstupní dveře na oddělení. Ty, které tady nebyly poprvé, šly vystávat frontu už v půl jedné, aby chytily dobrý flek. Tak si se svými drahými mohly popovídat z očí do očí. My nezkušení jsme trávili návštěvu: matka na patnáctém schodě nahoru, otec na patnáctém schodě dolů... "Jak vypadá?" křičí on a s ním i další otcové. "Je krásnej, celej ty," odpovídají všechny matky jednohlasně. A jako jeden muž dodávají jedním dechem: "Nezapomeň zalejt kytky a koukej uklidit, zítra mě možná pustí!" V duchu si ještě pomyslíme: "Doufám, že do zejtřka vystřízliví."

Ty odvážnější ještě dodávají, ať počká do tří, až dostane matka dítě na kojení. Že mu miminko ukáže za oknem. Podotýkám, byl únor, porodnice v pátém patře, pod okny vedla hlavní komunikace a otec při stání na protějším chodníku mohl zahlédnout pouze stín, který se mihl za oknem.

Nastal den návratu domů. Bohužel ani šestý den po porodu jsem nebyla s to sedět. Přece jen roztrhaná hráz a následně zaštupovaná jako ponožka, se hojila pomalu. S děťátkem na klíně jsem si sedla na jednu půlku zadnice a celých třicet kilometrů cesty domů po rozbité silnici skučela jako raněné zvíře. Tehdy jsem netušila, že mateřství se musí vykoupit slzami a krví. A že tahle zkušenost bude na dlouhé cestě s dítětem ta nejméně bolestná.

Rodila jsem ještě dvakrát. Podruhé mě uložili na úplně stejnou postel jako poprvé. Potřetí jsem se ve stejné porodnici ocitla po revoluci. Bylo to úplně jiné kafe než předtím. Konečně jsem se tam setkala s lidským přístupem .

Přestože každá návštěva porodnice probíhala jinak, vždy jsem si přivezla domů krásné, zdravé a jak se následně ukázalo, i chytré dítě.

A vždycky, bez ohledu na utrpení, to stálo za to!

 

P.S.: díky vám jsem postoupila do finále v kategorii Objev roku a Blogerka roku,zde mě můžete podpořit a zde . Děkuji.

Autor: Zuzka Součková | pondělí 2.3.2015 15:25 | karma článku: 39,64 | přečteno: 5786x
  • Další články autora

Zuzka Součková

Historka vskutku fekální

Když člověk trpí syndromem dráždivého tračníku, stává se z obyčejné vycházky drama, ve kterém jde nejen o zachování důstojnosti, ale i o čistotu prádla. Ačkoli se to po slovensky nazývá hnačka, zrychlení kroku nic neřeší!

30.12.2021 v 18:27 | Karma: 28,76 | Přečteno: 1146x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Je svět v pořádku?

Brzké jarní ráno, venku je ještě tma. Zavrtím se na posteli, probudí mě nějaký zvuk. Nastražím uši. Aha. To první ptáci zpěváci nastupují na scénu. Zatím zřejmě jen ladí tóny jako muzikanti před koncertem.

3.5.2020 v 19:05 | Karma: 24,72 | Přečteno: 977x | Diskuse| Společnost

Zuzka Součková

V ortopedické čekárně

Pravou berli postavím do rohu, vezmu za kliku, otevřu dveře. Nezapomenu zastrčit berli zpátky do podpaží a ladným skokokrokem se vsunu dovnitř. Čekárna je plná, ale jedna židle zasunutá v koutě na mě čeká. Ztěžka na ni dopadnu.

27.4.2019 v 19:48 | Karma: 36,39 | Přečteno: 3518x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Jsem nemohoucí, ale bojuju

Klaním se před všemi, kteří mají jakýkoli handicap. Ať už někomu neslouží ruce, nohy, oči, uši, či nějaký tělesný orgán, vždycky je to problém. Mně momentálně podala výpověď ze služby pravá noha.

17.4.2019 v 12:48 | Karma: 28,93 | Přečteno: 1395x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Vytrácí se slušnost?

Scházím školní schodiště, proti mně se žene dětské stádo. Nedržet se zábradlí, ti malí predátoři by mě smetli. Někteří pozdraví.

25.3.2019 v 18:09 | Karma: 42,19 | Přečteno: 3374x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 281
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3262x
„V okamžiku, kdy jsem pochopila, že dokážu všechno, co si umanu, se můj život obrátil naruby. Životní zkušenosti mi ukázaly, že se nemusím brát vážně a s úsměvem jde všechno líp. Limity, které mám, si tvořím sama ve své hlavě a je jen na mně, jestli je překonám.“

 

Jsem autorkou knih:

Když se dáma rozběhne aneb Ani v padesáti není pozdě

Deník běžkyně v nejlepších letech s podtitulem Co vám o běhání nikdo neřekne,

a knih fejetonů ze života:

Běh života s úsměvem

Diagnóza žena

Když mi budete chtít něco sdělit, můžete napsat: zuzkasouckova@atlas.cz

 

Pokud se vám mé psaní líbí, navštivte také moji fb stránku, kde často glosuji běžné životní situace:

https://www.facebook.com/zuzkasouckovaspisovatelka/?pnref=lhc

Vaše vzkazy mne potěší.