Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nenávidím nákupní centra. Stává se snad ze mne chlap?

Žena je křehká květinka, chlap drsňák. Odjakživa jsem byla žena milující nakupování a třesoucí se zimou při jemném vánku. Často jsem plakala. Když se mi nedostalo toho, po čem jsem toužila, hroutila jsem se. Nikdy jsem sice nevěděla, co chci, ale pokoj nedala, dokud jsem to nedostala. Od doby, kdy jsem začala běhat, cítím změny. Zima mi není ani v zimě. Pláču jen u romantického filmu. Vím, co chci a nedám pokoj, dokud to nedostanu! Ale že budu nenávidět nakupování, to jsem nikdy nečekala.

Miluju oblečení, boty, kabelky, náušnice, náhrdelníky, parfémy, květiny, čokolády, krásné prádlo a ještě spousty dalších, k životu většiny nepotřebných, k mému životu nejdůležitějších, věcí.

Po delší době jsem zjistila, že bych měla doplnit svůj, ve švech praskající, přeplněný šatník i botník. Nebudu chodit kolem horké kaše, je nutné s nastupujícím jarem ukojit vášeň. Vášeň, která mě provází od nepaměti. Vášeň nakupovací.

Na svou nakupovací misi vyrážím autem. Že tenhle geniální nápad měli i další tisíce lidí, zjišťuji hned při příjezdu k rozlehlému parkovišti. Cítím, jak se mě zmocňuje neklid. Parkoviště je přeplněné jako můj šatník. Jenže já vím, že do skříně se vždycky jeden, dva, tři, padesát kousků ještě vejde. Objíždím ho dokola a nervózně bubnuji prsty do volantu. Že by moje teze o přeplném šatníku na parkovišti neplatila?

"Možná bych se na ty boty měla vykašlat," mihne se mi hlavou ryze neženská, řeknu to rovnou - mužská!, myšlenka. Vtom zahlédnu volný flek. Plný plyn, volant doprava. Sice špatně, ale parkuji. Nakřivo! A to dost! Nemohu vylézt a můžu být ráda, že jsem obě auta neodřela. Zpátečka, zrcátko. Při té příležitosti nejdřív zkontroluji svůj vzhled, přejedu rty rtěnkou, kterou mám vždy při ruce, prohrábnu vlasy, pak se podívám, jak to za mnou vypadá! Vycouvat a znovu najet. Auto je jakž takž rovně, se zataženým břichem vylézám. Zatahování břicha je takový instinkt. Zaprvé to nepotřebuji a zadruhé to nepomáhá. Ale jsem venku.

Davy lidí proudí sem a tam jako obrovská barevná lidská řeka. A pak že je krize, lidi pořád řvou, že nemají peníze, ale tady chodí obtěžkáni igelitkami, košíky přeplněné, promiňte mi, že se pořád opakuju, jako moje skříň... Motám se mezi nimi a cítím mravenčení až v konečcích vlasů.

Vcházím do prodejny s obuví. Jako hladová tlama mě pohltí nekonečné řady regálů. Mé kroky instinktivně vedou do obuvi pánské. Ne, takovej chlap ještě nejsem. Na druhé straně obchodu jsou boty dámské. Regály, regály. Zrychluji krok a snažím se zahlédnout něco, co mě zaujme na první pohled. Boty v mém zorném poli se vlní a já mám pocit, že se mi posmívají: "Chceš si vybrat? Tak hledej, Šmudlo! Jsou nás tady tisíce..."

Jééé, tady jsou. Zastavuji u prvních bot, které mě praštily do oka. Asi jako tři oříšky Popelčina otce. Krásné červené botičky. Láska na první pohled. Vrhám se po nich jako brankář po míči, ale zjišťuju, že to není moje číslo. Usedám na bobek, snažím se zorientovat v krabicích, hledám svoje číslo 38. Mám je! Popadnu krabici a jdu zkoušet. V narvaném obchodě jsou všechna sedátka kolem zrcadel obsazená. Musím dlouhým krámem až na konec. Sedám, zouvám si svoje zimní boty, otevírám krabici. "To snad ne!" V krabici jsou jiné boty, než ty které jsem si vybrala. Měním barvu z rudé horkem na zelenou vztekem, obouvám se, a s krabicí vyrážím nazpět. Hledám, kde byly moje vyhlídnuté boty. Bloumám obchodem, zmocňuje se mě neklid, nervozita, začíná se mi zvedat žaludek. Kam oko pohlédne - regály s botama. Ztrácím se, ztrácím poslední zbytky trpělivosti, vůle i touhy pořídit si nové boty. Pokládám krabici na zem a beru roha!

Všude kolem mě se chechtají figuriny ověšené oblečením, kabelkami, šperky. Ale já vidím jen změť barev, materiálů a lidí. Mou jedinou touhou je být doma. Aha, tak takhle to měl asi můj muž, když jsem ho kdysi vytáhla na nákup a ještě po něm chtěla, aby mi dělal rádce.

Usedám do auta. Snažím se zastavit točení hlavy, potlačit žaludeční nevolnost a zklidnit dech. Mise skončila. Dnes si už nekoupím ani tatranku. Myslím, že na podobný výlet se dlouho nevydám. S úlevným pocitem odjíždím domů. Cestou přemítám, proč je toho zboží všude tolik. Komu to pomůže?  Proč naše komerčně založená společnost potřebuje takový přebytek zboží? Vždyť tohle přeci nemohou obchodníci nikdy prodat. Posílám myšlenku hladovějícím i těm, kteři bojují o život, a nemohou si žádný  konzum dovolit.

Je mi z toho znovu nevolno.

Lidi, vzpamatujme se!

 

P.S.: Díky vám, moji milí čtenáři, jsem ve finále ankety Blogerka roku a Objev roku. Děkuji, děkuji, děkuji!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzka Součková | sobota 7.3.2015 19:15 | karma článku: 40,04 | přečteno: 7107x
  • Další články autora

Zuzka Součková

Historka vskutku fekální

Když člověk trpí syndromem dráždivého tračníku, stává se z obyčejné vycházky drama, ve kterém jde nejen o zachování důstojnosti, ale i o čistotu prádla. Ačkoli se to po slovensky nazývá hnačka, zrychlení kroku nic neřeší!

30.12.2021 v 18:27 | Karma: 28,76 | Přečteno: 1152x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Je svět v pořádku?

Brzké jarní ráno, venku je ještě tma. Zavrtím se na posteli, probudí mě nějaký zvuk. Nastražím uši. Aha. To první ptáci zpěváci nastupují na scénu. Zatím zřejmě jen ladí tóny jako muzikanti před koncertem.

3.5.2020 v 19:05 | Karma: 24,72 | Přečteno: 978x | Diskuse| Společnost

Zuzka Součková

V ortopedické čekárně

Pravou berli postavím do rohu, vezmu za kliku, otevřu dveře. Nezapomenu zastrčit berli zpátky do podpaží a ladným skokokrokem se vsunu dovnitř. Čekárna je plná, ale jedna židle zasunutá v koutě na mě čeká. Ztěžka na ni dopadnu.

27.4.2019 v 19:48 | Karma: 36,39 | Přečteno: 3519x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Jsem nemohoucí, ale bojuju

Klaním se před všemi, kteří mají jakýkoli handicap. Ať už někomu neslouží ruce, nohy, oči, uši, či nějaký tělesný orgán, vždycky je to problém. Mně momentálně podala výpověď ze služby pravá noha.

17.4.2019 v 12:48 | Karma: 28,93 | Přečteno: 1396x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Vytrácí se slušnost?

Scházím školní schodiště, proti mně se žene dětské stádo. Nedržet se zábradlí, ti malí predátoři by mě smetli. Někteří pozdraví.

25.3.2019 v 18:09 | Karma: 42,19 | Přečteno: 3376x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Z cel do boje. Ukrajinský parlament schválil zákon o mobilizaci některých vězňů

8. května 2024  15:05

Ukrajinský parlament ve středu definitivně schválil zákon, který umožňuje mobilizaci vězňů...

Češi se zdrželi souhlasu s migračním balíčkem. Podle Fialy je třeba udělat víc

8. května 2024  10:59,  aktualizováno  14:07

Zástupci členských států Evropské unie ve středu v Bruselu potvrdili shodu na konečné podobě...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, humanitární pomoc se k civilistům nedostane

8. května 2024  9:48,  aktualizováno 

Izrael ve středu oznámil, že znovu otevírá přechod Kerem Šalom z Izraele do Pásma Gazy, který...

„Velmi neobvyklé.“ Izrael vyslal na Eurovizi šéfa bezpečnosti. Pod ochranou je zpěvačka

8. května 2024  13:51

Válka v Gaze a vlna protiizraelských nálad přiměla Tel Aviv, aby do dějiště letošního finále...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 281
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3262x
„V okamžiku, kdy jsem pochopila, že dokážu všechno, co si umanu, se můj život obrátil naruby. Životní zkušenosti mi ukázaly, že se nemusím brát vážně a s úsměvem jde všechno líp. Limity, které mám, si tvořím sama ve své hlavě a je jen na mně, jestli je překonám.“

 

Jsem autorkou knih:

Když se dáma rozběhne aneb Ani v padesáti není pozdě

Deník běžkyně v nejlepších letech s podtitulem Co vám o běhání nikdo neřekne,

a knih fejetonů ze života:

Běh života s úsměvem

Diagnóza žena

Když mi budete chtít něco sdělit, můžete napsat: zuzkasouckova@atlas.cz

 

Pokud se vám mé psaní líbí, navštivte také moji fb stránku, kde často glosuji běžné životní situace:

https://www.facebook.com/zuzkasouckovaspisovatelka/?pnref=lhc

Vaše vzkazy mne potěší.