Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlas - nejlepší přítel člověka

Hlas lidu - vox populi - má sílu. Jeden hlas dokáže změnit chod dějin. Někdo hlasy sbírá, jiný by svůj hlas nikomu nedal ani za nic. Hlas může být poradní i proradný. A přitom je hlas jen zvuk vytvářený hlasivkami.

Hlas dokáže také zastrašit, potěšit, pohladit či pobavit.

V hudbě bývá slovo hlas použito pro označení melodické linky.

Hlas má různou výšku, hloubku, zabarvení, frekvenci. Hlas může být příjemný, uchu lahodící a svého majitele tím pádem představovat v lepším světle nebo naopak. Někdo má hlas vysoký, jiný hluboký a někdo mluví úplně potichu. Někdo má hlasy v hlavě a někdo je hlasitý zbytečně moc.

Ať už je hlas jakýkoli, je dobré, když vůbec je.

Nedávno jsem jaksi nastydla. Navštívily mě viry. Ano, nebyly to bakterie, vím to, absolvovala jsem několikero vyšetření, byly to obyčejné viry. Nejdřív jsem začala pokašlávat. Co pokašlávat, začala jsem bufat jako horník, který strávil v podzemní štole dvě třetiny života. Pak se přidružila rýmička. Od doby, co ve mně převládá mužský prvek nad ženským, je to s mým životem téměř neslučitelná choroba. A aby toho nebylo málo, dostavilo se i škrábání v krku.

Jinak jsem se cítila fit. Žádné teploty a kromě prokašlaných nocí jsem byla v pořádku. Až na jeden detail. Jak jsem tak neustále popíjela bylinné čaje, opustila mě chuť k jídlu, což se mi stalo podruhé v životě a já začala pomalu hubnout. No, měla ta viróza jen samá pozitiva. Nemohla jsem sice běhat, ale zase každé odpoledne po příchodu domů jsem beztrestně zalehla s knihou či bez ní na gauč. Lékařka na mě nic neshledalala, připadala jsem si jako simulant, když jsem opouštěla ordinaci a tedy nebylo nutné léčit se v klidu domova.

Ovšem pak se to stalo. Sobota ráno, vstanu, cítím se docela dobře. Nachystám snídani a chci zavolat rodinu. Nadechnu se, připravím si slova a nevyjde ze mě nic. Nic! Zkusím to znovu. Ani hlásek! Prostě nic! Nula! Ticho! "Pojďte snídat," zůstává v mé hlavě. Jen rty se pohybují, jako když kapr otvírá a zavírá svoji tlamičku (u něj mi to připadá roztomilé, u mě ne!), slova končí na mých rtech, nikdo to neslyší. Zkouším říct něco jiného, nic! Jsem němá jako mořská pěna. A rodina? Okukují mě jako medvědici, nechtějí uvěřit, že jsem tak potichu. Je mi do pláče, ale štkaní ani lkaní se nedostaví, jen pár slz opustí oči.

Mlčím i druhý den a doma, světe div se, všichni fungují. Začínám se obávat nejen o svůj hlas, ale i o svoji pozici. Vždyt oni zjistí, že vůbec nepotřebují moje dobře míněné rady typu: "Vysmrkej si nos! Skoč pro brambory! Měli bychom vymalovat. Přepni ten sport jinam." a ostatní. Můj muž pookřál, bez mého zbytečného upozorňování co má a co nemá dělat je jakýsi šťastnější. A dcera? Za celý víkend jsme se ani jednou nepohádaly. Nemohu hlasitě projevit své výhrady k jejímu oblékání a písemný projev z mé strany neakceptuje. Jen pes milostivě reaguje na má tichá gesta, když držím v ruce buřta a chci ho přivolat. Všichni jsou najednou nějací svéprávnější. Na rozdíl ode mě, která nemá možnost říct své poslední slovo. Trpím, zoufám, tiše úpím, zatímco moje hlasivky si klidně vzaly dovolenou a nejspíš odcestovaly do jižních krajin. A to se o ně tak dobře starám. Prolévám je dalšími litry bylinných čajů, vyjedla jsem sklenici medu, vymačkala kila citrónů, nastrouhala několik kořenů zázvoru, kloktám Vincentku a inhaluji heřmánek. Občas vydají náznak zvuku, ale ve většině případů si dávají šlofíka někde na Kanárech.

Bez hlasu jsem poloviční člověk. Jen věšák na šaty a držák peřiny. Tělesná schránka bez možnosti projevit svůj názor. A tak jen doufám, že se hlasivky na dovolené unaví, přestane je bavit se mnou se nebavit a vrátí se ke své činnosti. Vždyť proto je mám, aby vytvářely hlas a dělaly ze mě hlasitou svéprávnou bytost, která si umí svůj hlas prosadit.

Autor: Zuzka Součková | pondělí 11.4.2016 13:38 | karma článku: 26,44 | přečteno: 940x
  • Další články autora

Zuzka Součková

Historka vskutku fekální

Když člověk trpí syndromem dráždivého tračníku, stává se z obyčejné vycházky drama, ve kterém jde nejen o zachování důstojnosti, ale i o čistotu prádla. Ačkoli se to po slovensky nazývá hnačka, zrychlení kroku nic neřeší!

30.12.2021 v 18:27 | Karma: 28,76 | Přečteno: 1146x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Je svět v pořádku?

Brzké jarní ráno, venku je ještě tma. Zavrtím se na posteli, probudí mě nějaký zvuk. Nastražím uši. Aha. To první ptáci zpěváci nastupují na scénu. Zatím zřejmě jen ladí tóny jako muzikanti před koncertem.

3.5.2020 v 19:05 | Karma: 24,72 | Přečteno: 977x | Diskuse| Společnost

Zuzka Součková

V ortopedické čekárně

Pravou berli postavím do rohu, vezmu za kliku, otevřu dveře. Nezapomenu zastrčit berli zpátky do podpaží a ladným skokokrokem se vsunu dovnitř. Čekárna je plná, ale jedna židle zasunutá v koutě na mě čeká. Ztěžka na ni dopadnu.

27.4.2019 v 19:48 | Karma: 36,39 | Přečteno: 3518x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Jsem nemohoucí, ale bojuju

Klaním se před všemi, kteří mají jakýkoli handicap. Ať už někomu neslouží ruce, nohy, oči, uši, či nějaký tělesný orgán, vždycky je to problém. Mně momentálně podala výpověď ze služby pravá noha.

17.4.2019 v 12:48 | Karma: 28,93 | Přečteno: 1395x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Vytrácí se slušnost?

Scházím školní schodiště, proti mně se žene dětské stádo. Nedržet se zábradlí, ti malí predátoři by mě smetli. Někteří pozdraví.

25.3.2019 v 18:09 | Karma: 42,19 | Přečteno: 3374x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:49

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Lídr kandidátky AfD propustí asistenta podezřelého ze špionáže, do voleb půjde

24. dubna 2024  10:12,  aktualizováno  10:32

Europoslanec a lídr kandidátky Alternativy pro Německo (AfD) Maximilian Krah i přes obvinění svého...

Vyberte si jednotku a pozici. Ukrajina se snaží nalákat nové rekruty

24. dubna 2024  10:01

Daleko od zákopů, v nových centrech po celé Ukrajině, nabízejí civilní náboráři vyzbrojení...

KOMENTÁŘ: Na vině je přece vždycky žena... Feriho případ odstartoval změny

24. dubna 2024

Premium Tři roky nepodmíněně a zaplacení odškodného třem obětem. Takovým potvrzením rozsudku v pondělí...

  • Počet článků 281
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3262x
„V okamžiku, kdy jsem pochopila, že dokážu všechno, co si umanu, se můj život obrátil naruby. Životní zkušenosti mi ukázaly, že se nemusím brát vážně a s úsměvem jde všechno líp. Limity, které mám, si tvořím sama ve své hlavě a je jen na mně, jestli je překonám.“

 

Jsem autorkou knih:

Když se dáma rozběhne aneb Ani v padesáti není pozdě

Deník běžkyně v nejlepších letech s podtitulem Co vám o běhání nikdo neřekne,

a knih fejetonů ze života:

Běh života s úsměvem

Diagnóza žena

Když mi budete chtít něco sdělit, můžete napsat: zuzkasouckova@atlas.cz

 

Pokud se vám mé psaní líbí, navštivte také moji fb stránku, kde často glosuji běžné životní situace:

https://www.facebook.com/zuzkasouckovaspisovatelka/?pnref=lhc

Vaše vzkazy mne potěší.