Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je možné, že se z ženy stane chlap?

Kdysi dávno jsem bývala křehká květinka. Taková fialka, kterou utrhnete v lese, a už přede dveřmi bytu vyhodíte. Něžné fialové lístky uvadly, její krása odešla. Nemá-li ideální podmínky k životu, nevydrží, umírá.

Ani já tenkrát nevydržela nic. Přesto jsem se života držela zuby nehty.

Běda tomu, kdo uprostřed parného léta v autě rozpáleném na grilovací teplotu otevřel okénko. Tu scénu, kterou jsem dokázala předvést, protože by mě mohlo ofouknout, tu bych už nikomu, ani sobě, nepřála zažít. Často jsem plakala, obzvlášť když jsem toužila po nové kabelce. Pokud se na mě někdo utrhl, či se ke mně choval nekorektně, toužila jsem nebýt nebo aspoň být neviditelná. Kdybych žila o dvě stě let dříve, jistě bych omdlévala častěji než si měnila spodní prádlo. Několikrát v týdnu mě bolela hlava. Často bolely záda. Ven jsem vycházela dobrovolně pouze za ideálního počasí, což byla asi dvakrát do roka. Jindy jsem vycházela také, ale velice jsem trpěla.

Jenže jsem potkala svého muže. Je to Muž s velkým M. Galantní. Nikdy ženu nenechá vláčet těžkou tašku (ani mě!), vždy ženě pomůže do kabátu nebo z něj (i mně!), ochotně přidrží ženě dveře (mně taky!). Do restaurace vchází první, jinak dává ženám ve dveřích přednost. PhDr. Jiří Stanislav Guth i ten Jarkovský, pan Špaček ale i ostatní znalci etikety by z něj měli jistě radost.

Zřejmě pro nastolení rovnováhy má v sobě i stinnou stránku. Tento sportovec tělem i duší miluje boj s nepohodou. Ptáte se oč jde?

Krkonoše pokryl ledový poklop a všichni běžkaři čekají v hospodě na lepší podmínky. Tak to je přesně ten okamžik, kdy  jemu se rozzáří oči, popadne své i moje běžky a se slovy: "Jdeme na to," naplánuje padesátikilometrový výlet. Zatímco já kloužu sem a tam, dva kroky kupředu, dva skluzy vzad a se zaťatými zuby přemýšlím, jestli zabiju jeho nebo raději sebe, on s lehkostí mistra kolem mě pobíhá a ubezpečuje mě, jak jsem dobrá, a že to dám!

Zuří živly, na krajinu se spouští hektolitry vody a každý normální tvor zaleze? "Nám" to nevadí, my jedeme na svých bicyklech dál, protože trasu musíme dokončit. (To nám je v uvozovkách - mně to vždy vadilo!)

A takhle jsme si roky a roky spolu žili. Já křehká květinka téměř uvadla vedle svého tvrďáka.

Je všeobecně známo, že se ženám v určitém věku snižuje produkce ženských hormonů. Smířila jsem se s knírkem, který oholím, je-li třeba. Pochopila jsem, proč tuky od určité doby bydlí raději na břiše než na zadku. Nic nenadělám s tím, že se mi v rohu čela dělají kouty a můžu být ráda, že má kštice zatím nezmizela v propadlišti dějin. Tu hormonální bouři, kdy ženské hormony ubývají a mužské nabývají na síle, jsem přijala odevzdaně jako přijímám výkyvy počasí. Co nadělám...

A pak jednoho dne jsem si uvědomila, že se něco stalo...

To se takhle chystám jet z práce na kole, když zahřmí. Mám to pouhých dvanáct kilometrů mírnými kopečky. Rychle, musím vyrazit, ať to stihnu, než začne bouřka. Právě nasazuji helmu, když zazvoní telefon. Můj drahý, galantní manžel, ten člověk milující nejen boj s nepohodou ale i mě, volá: "Tady je průtrž mračen, bouřka, kroupy, nejezdi, já pro tebe přijedu autem." Zaváhám, ale přikývnu (ženská stránka mého já je potěšena).

Mrknu na oblohu, která se černá jako noc, ale mužský ve mně řekne, že nikdy není tak špatně, aby nemohlo být hůř, že se z toho přece nepodělám, a že čekat tady nebudu. Neohroženě mu vyjedu naproti a cestou se setkáme. Párkrát šlápnu do pedálů, když se to spustí. Nejprve velké těžké kapky, pak hustější těžké kapky, posléze se ten nahoře rozhodne, že vanu vylije naráz. Do toho se blýská a hřmí. Já na kole. Jsem v takovém klidu, až se sama divím, ale spoléhám na svého drahého starostlivého muže, který zřejmě jede proti mně. Jenže... V okamžiku, kdy se potkáme, mě přehlédne, protože není vidět na krok a on se soustředí na cestu. Chytnu zase obě řídítka, přestanu na něj mávat a pokračuji v jízdě svým směrem. Předpokládám, že když mě nezastihne na smluveném místě, obrátí auto a dojede mě. Což se také po nějaké době stane. Déšť se umoudřuje, bouřka utichá, vítr uvadá. Muž mě dojíždí a nakládá i s kolem do auta.

"Ach jo," posteskne si mužská část mého já, když se živly uklidní: "mohla jsem se tak hezky projet." A vlastně jen s velkým přemáháním děkuji, že měl o mě starost. "Celý život mě učíš bojovat s nepohodou a teď, když jsi ze mě už udělal skoro chlapa, mě před ní chráníš."

Ano! Za ty roky společného života se z křehké květinky stala stará dubová sukovice, kterou nic neskolí, dokáže se sama ubránit před nespravedlností světa, ničeho se nebojí a před "bubu" si nesedne na zadek. Mám pocit, že pomalu se ze mě stává chlap.

Bojím se jen jednoho dne. Dne, kdy poprvé pocítím nutkání prohrábnout si koule.

Autor: Zuzka Součková | sobota 25.6.2016 10:00 | karma článku: 38,12 | přečteno: 4671x
  • Další články autora

Zuzka Součková

Historka vskutku fekální

Když člověk trpí syndromem dráždivého tračníku, stává se z obyčejné vycházky drama, ve kterém jde nejen o zachování důstojnosti, ale i o čistotu prádla. Ačkoli se to po slovensky nazývá hnačka, zrychlení kroku nic neřeší!

30.12.2021 v 18:27 | Karma: 28,76 | Přečteno: 1146x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Je svět v pořádku?

Brzké jarní ráno, venku je ještě tma. Zavrtím se na posteli, probudí mě nějaký zvuk. Nastražím uši. Aha. To první ptáci zpěváci nastupují na scénu. Zatím zřejmě jen ladí tóny jako muzikanti před koncertem.

3.5.2020 v 19:05 | Karma: 24,72 | Přečteno: 977x | Diskuse| Společnost

Zuzka Součková

V ortopedické čekárně

Pravou berli postavím do rohu, vezmu za kliku, otevřu dveře. Nezapomenu zastrčit berli zpátky do podpaží a ladným skokokrokem se vsunu dovnitř. Čekárna je plná, ale jedna židle zasunutá v koutě na mě čeká. Ztěžka na ni dopadnu.

27.4.2019 v 19:48 | Karma: 36,39 | Přečteno: 3518x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Jsem nemohoucí, ale bojuju

Klaním se před všemi, kteří mají jakýkoli handicap. Ať už někomu neslouží ruce, nohy, oči, uši, či nějaký tělesný orgán, vždycky je to problém. Mně momentálně podala výpověď ze služby pravá noha.

17.4.2019 v 12:48 | Karma: 28,93 | Přečteno: 1395x | Diskuse| Ostatní

Zuzka Součková

Vytrácí se slušnost?

Scházím školní schodiště, proti mně se žene dětské stádo. Nedržet se zábradlí, ti malí predátoři by mě smetli. Někteří pozdraví.

25.3.2019 v 18:09 | Karma: 42,19 | Přečteno: 3374x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 281
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3262x
„V okamžiku, kdy jsem pochopila, že dokážu všechno, co si umanu, se můj život obrátil naruby. Životní zkušenosti mi ukázaly, že se nemusím brát vážně a s úsměvem jde všechno líp. Limity, které mám, si tvořím sama ve své hlavě a je jen na mně, jestli je překonám.“

 

Jsem autorkou knih:

Když se dáma rozběhne aneb Ani v padesáti není pozdě

Deník běžkyně v nejlepších letech s podtitulem Co vám o běhání nikdo neřekne,

a knih fejetonů ze života:

Běh života s úsměvem

Diagnóza žena

Když mi budete chtít něco sdělit, můžete napsat: zuzkasouckova@atlas.cz

 

Pokud se vám mé psaní líbí, navštivte také moji fb stránku, kde často glosuji běžné životní situace:

https://www.facebook.com/zuzkasouckovaspisovatelka/?pnref=lhc

Vaše vzkazy mne potěší.