Učitel, ten tvrdý chleba má

30. 03. 2018 8:14:16
Učitelé mají pořád prázdniny, chodí do práce na osmou, domů v poledne, dokonce mají i volné víkendy, a ještě pořád brečí, že mají málo peněz. Alespoň takto je veřejností profese učitele většinou vnímána.

Takový člověk, který pracuje s dětmi, má neustále v jednom temném rohu té koule, kterou má na krku, strach a obavy. Celou svou pracovní dobu nese zodpovědnost za své žáky. A žáci, děti, puberťáci jsou nezbední, často nasazují své životy bez ohledu na to, že zodpovědný je za ně učitel.

To takhle jedu s dětmi autobusem na plavání. Každé dítě má k dispozici jednu sedačku, malý prostor, kde se tísní společně se svým batohem, bundou a čepicí. Jsem v klidu. Tady se těm nezbedníkům nemůže nic stát. Sedím v poklidu, autobusem šumí vlny jejich povídání. Klidná, spokojená, ukolébaná klidem klimbám na předním sedadle.
A pak, nevím proč, se otočím. Propadlík, třídní rebel má na hlavě pytlík. Igelitový! Blicí! Ne, prázdný! Zatím se řehtá, pusu od ucha k uchu, a jeho spolužáci se smějí také. Je to pro ně taková veselá epizoda. Mně se udělá zle, tak tohle byla za vteřinu dvanáct.

Často přecházím s dětmi cca 300 metrů z jedné školní budovy do druhé, kde je tělocvična. Při odchodu ze školy omrknu, že každé dítě má v ruce, či na zádech pytlík se sportovní obuví. Přijdeme do tělocvičny. Petr se ke mně přitočí: "Paní učitelko, já nemám cvičky."
"Jak nemáš cvičky, vždyť jsem viděla, že máš na zádech plný batůžek," snažím se být laskavá a vlídná. Věřím, že se přehlédl. Vždyt jsem viděla plný batoh.
"Hmm, jenže já tam mám tři flašky a žádné boty."
Vrrr! Co s dítětem bez cviček? V botách - sněhulích - cvičit nemůže a běhat v ponožkách na parketách je nebezpečné.

Často se některé z dětí cestou někde zakouká. Vždy musím být v čele pochodujícího útvaru, abych zamezila náhodnému přecházení silnice bez rozhlédnutí a zároveň na konci, aby ocas hada neprováděl nějaké nepřístojnosti, neloudal se, či nerozhodl se jít jiným směrem.

Takový učitel musí umět levitovat nad davem dětí, aby měl přehled, musí předvídat a včas rošťáky zastavit v dělání nepřístojností. Zároveň jim musí být nablízku, aby mohl naslouchat a vlídně přikyvovat, když se svěřují se svými bolístkami. Také musí řešit neustálé spory, kdo koho kopl, kam se někomu ztratila tužka. Vědět, jak se zachovat, když žák první třídy přijde se slovy: "Paní učtelko, von řekl sprosté slovo - prdel." A úplně nejhorší je vyřešit, kdo do tělocvičny půjde první.

O přestávkách by měl být dohlížející učitel zároveň na chodbě, kde si děti hrají a zároveň ve třídách, kde si hrají ty děti, které si nehrají na chodbě. Děti musí mít volnost a svobodu, mají spoustu práv, na která jsou učitelé neustále upozorňováni rodiči, veřejností i žáky samotnými. Běda, pokud by učitelé chtěli omezovat jejich svobodu, kreativitu a dokonce je nutili učit se takové hlouposti jakými jsou vyjmenovaná slova, malá násobilka, či nedej bože shoda podmětu s přísudkem, zpaměti.

A celou dobu v rohu té koule, kterou má učitel na hlavě, sídlí obavy a strach, že se dětem něco stane.

A pak přišla středa - 28. březen.

Jdu po chodbě a proti mně se vynoří dívka z páté třídy. Do ruky mi vrazí rudý karafiát: "Paní učitelko, to máte ode mě ke Dni učitelů." Jsem dojatá.

Pak jdu učit tělocvik žáky šesté a sedmé třídy. Jeden kluk ke mně přijde a nemotorně mi podává pytlíček sladkostí: "To máte ode mě ke Dni učitelů," trošku se přitom začervená a já mám chuť ho políbit. No to bych tomu dala. Asi by se do konce školní docházky nezbavil posměchu. Obzvlášť když zaslechnu zpoza dveří: "Ty vole, to já bych nic nikomu z učitelů nedal."

Ve škole se dají zažít i další milé chvilky:

"Paní učitelko, jestli vy jste babička, tak já jsem jahodová zmrlina." /žák 4. třídy/
"Paní učitelko, vám je tak třicet." /prvňáci - tady to chápu, každý nad patnáct let je pro ně starý/
"Ty tělocviky s váma jsou tak skvělý, nás to baví." /průběžně prvňáci až páťáci/
"Paní učitelko, vy jste slavná spisovatelka? Napíšete taky něco pro nás?" /žáci 1. stupně/
...a taky je moc hezké, když děti umí, komunikují v hodinách, snaží se v rámci svých schopností, a je na nich vidět, že jsou ve škole rády...

...jsou situace, kdy učitelé jsou rádi, že mohou s dětmi pracovat.

Ale vzadu, v rohu té koule, co mají učitelé na krku, pořád sídlí obavy a strach, že se dětem něco stane.

Autor: Zuzka Součková | pátek 30.3.2018 8:14 | karma článku: 31.52 | přečteno: 1392x

Další články blogera

Zuzka Součková

Historka vskutku fekální

Když člověk trpí syndromem dráždivého tračníku, stává se z obyčejné vycházky drama, ve kterém jde nejen o zachování důstojnosti, ale i o čistotu prádla. Ačkoli se to po slovensky nazývá hnačka, zrychlení kroku nic neřeší!

30.12.2021 v 18:27 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.97 | Přečteno: 594 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 529 | Diskuse
VIP
Počet článků 281 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3261

„V okamžiku, kdy jsem pochopila, že dokážu všechno, co si umanu, se můj život obrátil naruby. Životní zkušenosti mi ukázaly, že se nemusím brát vážně a s úsměvem jde všechno líp. Limity, které mám, si tvořím sama ve své hlavě a je jen na mně, jestli je překonám.“

 

Jsem autorkou knih:

Když se dáma rozběhne aneb Ani v padesáti není pozdě

Deník běžkyně v nejlepších letech s podtitulem Co vám o běhání nikdo neřekne,

a knih fejetonů ze života:

Běh života s úsměvem

Diagnóza žena

Když mi budete chtít něco sdělit, můžete napsat: zuzkasouckova@atlas.cz

 

Pokud se vám mé psaní líbí, navštivte také moji fb stránku, kde často glosuji běžné životní situace:

https://www.facebook.com/zuzkasouckovaspisovatelka/?pnref=lhc

Vaše vzkazy mne potěší.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...